Spark i 3 Dimensioner, Overraskende Spark

Spark i Tre Dimensioner, Overraskende Spark, Foranderlig og 3-Dimensionel

 Spark i Tre Dimensioner

 Spark i Tre Dimensioner

Hvordan kan en lille og svag person overvinde en større og stærkere person? Hvordan skal han kæmpe? Det komplette system af tredimensionel karate-do har evnen til at sikre, at ingen kan forudse hvornår, hvor og hvordan et angreb bliver sat ind.

Kilde: Månedlig Karate-do nummer 360, April 2001, "Spark i Tre Dimensioner".

Kapitel 1, Historien, Bevægelser i Den Spæde Karate-do

 Kunihiko Tosa sensei Grundlæggeren af Genseiryu Karate-do, Seiken Shukumine sagde: "Da jeg grundlagde stilarten Genseiryu, tænkte jeg først over muligheden for at kombinere både hurtighed og vinkler i kampteknikker, men også over hvorledes disse kunne anvendes for at opnå det bedste resultat. Derefter tænkte jeg over, hvad der ville være den mest hensigtsmæssige og mest effektive måde at bevæge sig på samt over hvordan man skulle reagere på virkelige såvel som falske angreb. Slutteligt kiggede jeg på hvordan man kunne udvikle en optimal fysisk form ved træningen af kata og grundlæggende teknikker i et forsøg på at fuldende stilarten Genseiryu, som jeg ønskede skulle være forskellig fra andre stilarter gennem skabelsen af dens forskellige særpræg".

Kapitel 1, Historien, Resultatet Af Utrolig Træning

 Tosa sensei (stående) & Tosa sempai (gulvet) Seiken Shukumine blev født i byen Nago på Okinawa og nedstammede fra kongen af Ryukyu. Hans farfar var advokat, og hans far var underviser samt ven af Gichin Funakoshi (grundlæggeren af Shotokan). Seiken Shukumine's far overtalte Seiken Shukumine til at lære karate-do.

Seiken Shukumine's første instruktør var mesteren Anko Sadoyama, som var ekspert i Ko-ryu Karate-do (oversat: Gammel-stil Karate-do). På daværende tidspunkt var Shukumine kun 8 år gammel. Træningen var i første omgang mere fokuseret på forbedring af hans fysiske form end egentlig træning i kunsten Karate-do. Ikke desto mindre var træningen ekstremt krævende.

Den del af træningen, som det blev krævet af Seiken Shukumine at han skulle udføre, var at springe over en hæk af "hibiscus". Højden på denne unge plante er kun 25 cm, men farten med hvilken den vokser er ufattelig, idet den vokser med en hastighed af 1 cm om dagen. At springe over en hæk af "hibiscus" repræsenterede kampen mellem den voksende plante mod den nødvendige kraft til at springe over den. Med andre ord kan man udtrykke det som kampen mellem naturen og mennesket, hvilket i sidste ende resulterede i en formidabel springkraft.

Ved at vinde kampen mod planten, opnåede Seiken Shukumine en stærkere krop og en enorm springkraft. Til sin egen overraskelse blev han, efterhånden som han blev en voksen mand, i stand til at hoppe næsten 2 meter højt.

Seiken Shukumine studerede senere kunsten Karate-do under den gamle mester Soko Kishimoto, som var en usammenlignelig kriger, der havde grundlagt sin egen kampstil gennem erfaring og Kaketaoshi (virkelige kampe) op igennem sin ungdom.

Mester Kishimoto sagde bl.a.: "I Goju-ryu og Kamichi-ryu, er det eneste formål at opbygge en stærk krop, som i realiteten ikke er nok i en virkelig kamp. At slå mod utrænede mål, såsom øjne eller skridtet er hurtigere. At slå mod vitale punkter på kroppen er derfor det stærkeste".

Kishimoto lagde mere vægt på de bløde (ju) metoder end han gjorde på de hårde (go) metoder og underviste således Shukumine i de praktiske elementer som hurtig og præcis udførelse, sammentrækning i bevægelser såvel som anvendelsen af de vitale punkter.

Træningen blev selvfølgelig udført disciplineret uden nogen form for beklagelser, og træningen fortsatte på denne måde indtil den gamle mester nikkede. Kishimoto vejledte altid Shukumine til at vælge de teknikker som passede ham bedst og gennem gentaget træning at opnå højdepunktet for teknikken. Kishimoto vejledte altid Shukumine med ordene: "En teknik, en ting".

I en periode på fem år mellem 13 og 18-års alderen, lærte Shukumine kun tre forskellige kata, nemlig Naihanchi, Koshokun-dai og Bassai. Naihanchi no Kata blev betragtet som værende essensen af Karate-do. Seiken Shukumine brugte næsten to år på at lære og træne kun denne ene kata. Træningen foregik i en rismark.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 1 - HISTORIEN
LEDETRÅDE FUNDET I KAMPENS HEDE

Pludselig ændrede tiden sig og Anden Verdenskrig brød ud. Efter at have meldt sig til marinen i 1944, blev Seiken Shukumine tilknyttet Kikusuitai, hvilket var en speciel angrebsstyrke.

Formålet med denne angrebsstyrke var at angribe fjendens skibe ved brug af specialiserede undervandsbåde som desværre havde en svaghed. Selvom de var udstyret med ror, så bevægede de sig egentlig blot i en lige linie. På grund af dette var de ikke særlig anvendelige i kamp, såfremt fjendens angreb var hurtigere eller afstanden til målet var for lang.

Hvis man overfører elementerne fra undervandsbåden til karateturneringer nu om dage, så er kampens resultat mere et produkt af deltagernes højde og fysiske fremtræden end det er forskellen i deres teknikker. Med erfaringen fra marinen i mente, greb Seiken Shukumine muligheden for at udfinde en metode hvorpå en mindre og svagere person kunne blive i stand til at overvinde en større og mere kraftfuld person.

Efter at have undsluppet "Kampens Hede", dedikerede Seiken Shukumine sig til udviklingen af en ny slags Budo, som skulle indeholde temaet om en mindre og svagere person der tilegner sig fordelen og kontrollen over en større og mere kraftfuld person. Seiken Shukumine dedikerede sig til fuldendelsen af dette nye koncept mens han forblev isoleret i bjergene samt i en kortere periode isoleret på en ubeboet ø.

 Shukumine sensei gennembryder tegl  Tosa sensei (midt) & Shukumine sensei (th)
Shukumine sensei gennembryder tegl Tosa sensei i oktober 1954 (midt) og Shukumine sensei (højre)

Endelig i 1949 fremviste Seiken Shukumine noget af sit tekniske repertoire for offentligheden. Senere i 1953 annoncerede Seiken Shukumine officielt sin teknik som Genseiryu Karate-do. Stilarten Genseiryu Karate-do som er baseret på principperne og teknikkerne fra den gamle mester Soko Kishimoto, var meget original i sine særprægede teknikker som f.eks. Ebi-geri og Shajo-geri.

Enhver karateudøver blev under reglerne for kampsport nødt til at tilpasse sig det faktum, at en udøvers højde og fysiske forskelle i stedet for deres tekniske færdigheder blev favoriseret. Som følge heraf skabte Seiken Shukumine i 1962 en helt ny form for Budo som han kaldte Taido, der var en videreudvikling af stilarten Genseiryu Karate-do gennem generelle betragtninger fra forskellige vinkler af teorien bag både karate-do og Budo.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 1 - HISTORIEN
Genseiryu'S ARVTAGER
 Kunihiko Tosa sensei (th) & Kyohiko Tosa sempai (tv)

Da Seiken Shukumine skabte sin nye kampkunst Taido, valgte Kunihiko Tosa at gå sin egen vej og fortsatte sin færd i karate-do. Han overtog således stilarten Genseiryu Karate-do der blev en del af Japan Karate-do Federation.

Det første møde mellem Kunihiko Tosa og Seiken Shukumine var dramatisk. (På det tidspunkt var Seiken Shukumine kun 25 år gammel og Kunihiko Tosa sensei var 19 år gammel).

Det hele skete til et sportsstævne som blev afholdt på Tachikawa Self Defence Forces basen (militæret). I en højdespringskonkurrence sprang en person meget let og elegant henover overlæggeren selvom han kun havde to skridts tilløb før han udførte selve springet. Efter springet landede denne person i Neko Ashi Dachi (katte-stilling). Denne person var ingen mindre end selveste Seiken Shukumine.

Kunihiko Tosa spurgte Shukumine om han trænede karate men fik ikke noget svar. Shukumine tog Kunihiko Tosa med over til et forladt varehus, hvor han pludselig sprang over Tosa sensei's hoved med samme springteknik som i højdespringskonkurrencen. Da Kunihiko Tosa vendte sig om og stod ansigt til ansigt med Seiken Shukumine, blev han mødt af et Nukite stød direkte mod hans næsetip.

Efter denne hændelse dedikerede Kunihiko Tosa sig til træningen i karate-do under Seiken Shukumine, som på daværende tidspunkt endnu ikke havde navngivet sin stilart. Kun nogle få udvalgte elever der betragtede Seiken Shukumine's teknikker som formidable, trænede i al hemmelighed. Det fundament hvorpå stilarten Genseiryu Karate-do er bygget blev formet gennem denne periode.

Kunihiko Tosa tog del i organiseringen af stilarten og metoderne for undervisning såvel som i skabelsen af kata sammen med Seiken Shukumine.

I år 1962 etablerede Kunihiko Tosa "Nippon Karate-do Genseiryu Butokukai", og udnævnte Shihan Hiroyasu Tamae - en god ven af Seiken Shukumine - som organisationens første præsident.

Betydningen af Gensei står anført i ordbogen som: GEN er et andet navn for himmel, delikat og dyb sandhed, SEI betyder system, regler eller form. Betydningen er dyb, idet målet er fuldendelsen af den menneskelige personlighed. Dette er også årsagen til, at Kunihiko Tosa valgte navnet Butokukai som navn på sin organisation.

I næsten 40 år har Kunihiko Tosa promoveret stilarten Genseiryu Karate-do, og har samtidig uddannet et stort antal atleter som har opnået gode resultater i både All Japan Karate-do Championships og National Sports Festival.

 Genseiryu Karate-do Kyohan II

Som en personlig bedrift er Kunihiko Tosa gennem årene blevet udnævnt til mange forskellige poster i Tokyo Metropolitan Karate-do Federation såvel som i Japan Karate-do Federation. Kunihiko Tosa bidrog personligt ikke kun til udviklingen af Genseiryu Karate-do samfundet med også til udviklingen af hele den traditionelle japanske verden af Karate-do.

I 1984 udgav Kunihiko Tosa den første bog "Genseiryu Karate-do Kyohan", hvilken blev til under overværelse af Seiken Shukumine som er grundlægger af Genseiryu Karate-do. Kunihiko Tosa etablerede således den generelle standard ikke kun for de japanske udøvere af Genseiryu Karate-do, men også for hele det internationale samfund af Genseiryu udøvere verden over.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 2 - KENDETEGNENE
KONTROL VED BRUG AF FEM PRINCIPPER

Den mest effektive måde at vinde på er altid at overraske modstanderen ved brug af uforudsete bevægelser. Med andre ord gøre brug af de fem grundlæggende principper for Genseiryu Karate-do, der er en stilart i tre dimensioner. Genseiryu Karate-do er primært en grundig fordybelse i netop dette særlige element.

Så hvordan kan vi udtrykke pointen gennem kata og fra udførelsen af kata, hvordan kan vi anvende teknikkerne i praksis?

Efter en grundig udforskning, besvarede grundlæggeren Seiken Shukumine disse spørgsmål ved at skabe teknikkerne som konstituerer de grundlæggende principper for Genseiryu Karate-do: SEN, UN, HEN, NEN og TEN.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 2 - KENDETEGNENE
KONTROLLER MODSTANDEREN MED LAVE ANBREB

Et af Genseiryu Karate-do's kendetegn under angreb er de lave angreb mod de lavere dele af kroppen. Mennesker står på deres fødder, og på grund af dette, kan vi forebygge modstanderens bevægelser ved at angribe de nederste dele, idet modstanderen naturligt vil komme ud af balance (se illustrationen). En anden årsag er også, at det for det meste er nemmere at angribe de lavere dele af kroppen, end det er at angribe de midterste.

Selv begyndere kan forebygge at kaste deres vægt ud af balance ved ikke at hæve sine ben for meget. Dertil, selv for eksperter, vil det være svært at blokere en lille bevægelse og angribe på en lille afstand (billede 1 og 2).

I Genseiryu lægger vi vægt på princippet om at angribe lavt.

 Billede 1  Billede 2
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 2 - KENDETEGNENE
PRINCIPPER SEN, UN, HEN, NEN, TEN

De grundlæggende principper i teknikker i Genseiryu Karate-do er baseret på disse fem metoder eller "love" for kropsbevægelser. I kumite kan de tre grundlæggende principper SEN, UN og HEN nemt benyttes.

Under bevægelse og rotation omkring din kropsakse (rygsøjlen), kan du nemt angribe og kontraangribe. Så med andre ord, når du anvender principperne om SEN, UN, HEN, NEN og TEN, vil du blive i stand til at vinde over en større og mere kraftfuld person end dig selv.

Forklaring af de fem grundlæggende principper i Genseiryu Karate-do:

    • SEN - Den lodrette drejende bevægelse omkring kropsaksen, som illustreret ved den roterende top.

    • UN - Stigende og faldende, fremadrettede og bagudrettede flydende bevægelser. Som at bevæge kroppen i en bølge. Sænke kroppen fra høj til lav ved at benytte sig af tyngdekraften.

    • HEN - Foran og bagved, højre og venstre selv-rullende bevægelse, som illustreret primært gennem sparketeknikker, der benytter sig af princippet om HEN, og starter med en rulning henover gulvet.

    • NEN - Kroppen der tvister på stedet i et horisontalt niveau, ved brug af begge hænder og albuer.

    • TEN - Ændring af stillingen indsat langt dybere end modstanderens forventninger, fra kroppen der bevæger sig fremad, tilbage og sidelæns. Dette kan illustreres ved bevægelsen af en kastet bold.

 Figur 1  Figur 2  Figur 3
SEN UN HEN
 Figur 4  Figur 5
NEN TEN
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 3 - STILLING & UNSOKU
STILLINGEN KONTROLLERER AFSTANDEN

Genseiryu Karate-do har sin egen specialiserede stilling, som ikke kan benyttes i nutidens regelbaserede konkurrencer, men som i en virkelig kamp kan bruges særdeles effektivt, ved at forøge sin kraft og fysik gennem ændringer i kropsaksen under bevægelse.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 3 - STILLING & UNSOKU
HOTATE GAMAE

Hotate-Gamae (hejse et segl) er den eneste specielle stilling i stilarten Genseiryu Karate-do (se billede 3 og 4). Det vigtige point i denne stilling er brugen af forreste hånd, som er tilpasset med effektivitet i virkelig kamp for øje.

 Billede 3  Billede 4

Ved at gøre brug af den forreste hånd, kan du kontrollere modstanderens angreb til både højre og venstre såvel som op og ned. Imens modstanderen kontrolleres på denne måde, kan du dreje rundt og mindske afstanden (Ma-ai) og indsætte dit kontraangreb (billede 5, 6 og 7).

 Billede 5
 Billede 6  Billede 7

Kunihiko Tosa forklarer: "Det er bedst at holde sit håndled lodret så længe som muligt".

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 3 - STILLING & UNSOKU
NUKITE GAMAE
 Billede 8

I Shukumine no Bassai bruges Nukite Gamae (billede 8) i alle stillinger. Begge hænder sigter mod modstanderens øjne imens der stødes Nukite.

I en selvforsvarssituation kan begge hænder bruges til Shuto-uke (håndflade) til at omdirigere modstanderens angreb ved at bevæge hånden blødt som en pisk. På en måde er denne bevægelse mere lig kinesisk boksning end Karate-do (billede 9 og 10).

På tidspunktet for angrebet mod modstanderens hals eller øjne ved brug af den anden hånd (Nukite), blokeres modstanderens stød eller frontspark ved brug af den forreste hånd (Shotei).

I stillingen Neko Ashi Dachi er pointen at fastholde stillingen indtil forreste fod glider fremad, hvorved stillingen skifter til Kokutsu-dachi (billede 11-2 og 11-2).

Begrundelsen for denne bevægelse er evnen til at kontraangribe nemt med frontspark, også selvom du angriber imens du ændrer stilling. Ændringer af din kropsstilling bør være koncentreret om din kropsakse.

 Billede 9  Billede 10
 Billede 11-1  Billede 11-2
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 3 - STILLING & UNSOKU
AFSTAND TIL MODSTANDEREN (MA-AI)

So-ou Ma-ai er den mindste afstand til modstanderen. Du kan gøre dine angreb eller forsvar effektive ved et-skridts bevægelser fremad eller tilbage.

Yudo Ma-ai er den mellemste afstand til modstanderen. Hold halvandet skridts afstand til modstanderen.

Genkai Ma-ai er den maksimale afstand til modstanderen. Hold to skridts afstand til modstanderen.

Ved at holde de tre kategorier foroven i mente, kan du forbeholde dig fordelen ved at kontrollere Ma-ai gennem brugen af en enkelt af ovenstående eller en eller flere kombinationer af ovenstående.

 So-ou Ma-ai  Yudo Ma-ai  Genkai Ma-ai
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 4 - SPARK
3D SPARK I PRAKSIS

Ved at kigge på teknikkerne i Genseiryu Karate-do og gennem læsning af denne korte opsummering, kan du træne alene og dermed stifte bekendtskab med det grundlæggende i disse teknikker.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 4 - SPARK
SHAJO-GERI

Kast din krop til gulvet til en af modstanderens sider, og benyt derefter Mawashi-geri med dit hoved tæt til gulvet. Målet der sigtes efter bør være enten den øvre eller midterste del af kroppen (billede 12, 13, 14 og 15). Fordi du pludselig droppede ned fra din modstanders synsfelt har du fået fordelen gennem overraskelse. Shajo-geri vil således blive et kontraangreb med en kraftfuld effekt grundet sin acceleration ved brug af bølgen forårsaget af de tre dimensioner som beskrevet i en af de fem principper - HEN - gennem brug af kroppens rullende bevægelser.

 Billede 12  Billede 12a
 Billede 13  Billede 13a
 Billede 14  Billede 14a
 Billede 15  Billede 15a
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 4 - SPARK
EBI-GERI

Brugen af Ebi-geri som kontraangreb er det præcise formål for denne teknik. På samme tidspunkt som kroppen drejer, røres gulvet med begge hænder, hvorefter Ebi-geri udføres eksplosivt ved brug af kroppens fulde kraft (billede 16, 17 og 18).

Principperne for dette spark er det samme som for Shajo-geri. Pointen er at det sparkende ben ikke bør røre gulvet når du trækker tilbage, da dette ville være to bevægelser i stedet for kun en, hvilket til slut ikke ville være et kontraangreb. Du bør indsætte Ebi-geri elegant ved passage på siden af knæet, samtidig med din drejning. Dette er brugen af HEN metoden.

 Billede 16  Billede 16a
 Billede 17  Billede 17a
 Billede 18  Billede 18a
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 5 - TEKNIKKERNE
CHOKERENDE OG SKRÆMMENDE SPARK
 Kunihiko Tosa sensei (th) & Akira Miyauchi sensei (tv)

I dette kapitel vil vi se på de praktiske offensive og defensive teknikker, idet vi nu har gennemgået det grundlæggende i Genseiryu Karate-do. Vi bad Kunihiko Tosa om at vælge nogle specielle teknikker, som kun er kendt i stilarten Genseiryu. Det er overflødigt at sige, at selvfølgelig har Genseiryu Karate-do også slag og spark, som indeholdt i andre stilarter.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 5 - TEKNIKKERNE
MANJI-GERI

Imod en modstanders angreb med Oi-tsuki indsættes et kontraangreb med Hidari Shajo-geri (billede 19, 20 og 21) og så trækkes benet hurtigt ud. Imod modstanderen som nu er ude af balance, kan kampen afsluttes ved at benytte Kakato-geri (billede 22 og 23). Dette er den kombinerede brug af HEN og NEN. Navnet Manji-geri er grundet i kroppens rullende bevægelser og brug af flere spark.

 Billede 19  Billede 20
 Billede 21  Billede 22
 Billede 23
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 5 - TEKNIKKERNE
MAWASHI- & USHIRO MAWASHI-GERI

På præcis det tidspunkt hvor modstanderen indsætter Kizami-tsuki, indsættes Mawashi-geri (billede 24 og 25) og benet trækkes ud således at der kan anvendes Ushiro Mawashi-geri (billede 26 og 27). Dette er brugen af princippet TEN.

 Billede 24  Billede 25
 Billede 26  Billede 27
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 5 - TEKNIKKERNE
MIGI ASHI BARAI, HIDARI SHAJO GERI

Start med Hotate-gamae og få modstanderen til at miste sin balance ved at anvende Migi Ashi-barai (feje modstanderens forreste ben). Derefter indsættes Hidari Shajo-geri (billede 28 - 32). Denne teknik er på en måde nem at benytte i Kumite, og er indbefattet i princippet om HEN.

 Billede 28  Billede 29
 Billede 30  Billede 31
 Billede 32
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 5 - TEKNIKKERNE
FUJO SASHIKIMO ASHI

Start med Hotate-gamae og træk dit højre ben op ved siden af det venstre og drej så din krop rundt og ned på gulvet. På dette tidspunkt, brug dit venstre ben som en krog rundt om modstanderens venstre ben og træk til (billede 35 og 36). Indsæt Ebi-geri mod din modstander som nu er ude af balance (billede 37). Dette er brugen af princippet om TEN.

 Billede 33  Billede 34
 Billede 35  Billede 36
 Billede 37
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 5 - TEKNIKKERNE
SENTAI SASHIKOMI ASHI

Start med Hotate-gamae, brug dit højre ben som en krog på ydersiden af din modstanders ben (billede 38, 39 og 40). Den vigtige pointe er at du er nødt til at holde din krop lavt for at undgå din modstanders synsvinkel. Drej din krop og stød samtidig med begge hænder (Shuto-uchi) når du rejser dig op (billede 41 og 42). Træk dit højre ben ind således at modstanderen mister sin balance og indsæt derefter Morote Shotei-tsuki. Dette er en af de ideelle teknikker i Genseiryu Karate-do - hvor man tvinger modstanderen til at miste balancen ved at angribe de lavere dele af kroppen - og derefter angribe de øvre dele af kroppen.

Du kan bruge denne effektive teknik, som er brugen af princippet om SEN, mod enhver modstander som ikke i forvejen kender den.

 Billede 38  Billede 39
 Billede 40  Billede 41
 Billede 42  Billede 43
 Billede 44
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 6 - KÆMPER INTERVIEW
INTERVIEW MED EN UNG KRIGER OG ARVTAGER
 Kiyohiko Tosa sempai
Kiyohiko Tosa sempai

"Jeg har først og fremmest lært det grundlæggende i at være et komplet menneske, før jeg lærte teknikkerne i Karate-do".

"Stilarten Genseiryu Karate-do opnår gode resultater ikke kun som kampkunst, men også i konkurrencer, hvilket er blevet bevist bl.a. i 1978 af Ryuji Sugita som nåede til finalerne i kumite +70 kg i All Japan Karate-do Championship. Disse resultater beviser i sig selv efter min mening, at stilarten Genseiryu Karate-do har modnet".

Dette er et interview med Kiyohiko Tosa, den første søn af Kunihiko Tosa. Han er medlem af det japanske landshold og har som medlem deltaget i verdensmesterskaberne under World Karate Federation i oktober 2000 i München.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 6 - KÆMPER INTERVIEW
PROFIL AF KIYOHIKO TOSA
 Kiyohiko Tosa sempai
Kiyohiko Tosa sempai

Født d. 9. marts 1977 i byen Asaka i Saitama området i Japan som den første søn af Kunihiko Tosa, der er præsident for Genseiryu Karate-do. I hans tidlige barndom startede han med at lære Genseiryu Karate-do og flyttede senere i sine High School dage til Iwata området og flyttede således fra sine forældre.

Under sine High School dage blomstrede hans talent under vejledning fra Kanji Sasaki sensei fra stilarten Shito-ryu. Senere under sine Økonomi og Jura studier i Osaka, blev han vejledt af Yoshiyuki Osada sensei og opnåede gode resultater, såsom at vinde førstepladsen i +80 kg kategorien ved det 53. National Sports Festival i Kanagawa såvel som at vinde en 3.plads i det 4. Asian Karate-do Championship. Han har nu dedikeret sin træning med det formål at blive en velkvalificeret instruktør under Genseiryu Karate-do.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 6 - KÆMPER INTERVIEW
INTERVIEWET

HVAD HAR DU LÆRT GENNEM DIN TRÆNING AF Genseiryu?

Kiyohiko: Da jeg i min barndom startede med at træne Genseiryu, lærte jeg meget målrettet de grundlæggende elementer i først og fremmest at blive et komplet menneske, før jeg lærte de grundlæggende teknikker i stilarten. "Forældre har en forpligtigelse til at opfostre deres børn så de bliver respekterede voksne", sagde min far til mig igen og igen. Det er det samme i klubben. Jeg blev undervist meget målrettet i hvordan jeg skulle tage mine sko af før jeg gik ind i dojo'en, opføre mig høfligt og ikke skabe problemer for andre, ikke bryde samfundets regler og love samt måden hvorpå man henvender sig til andre på en høflig og respektfuld måde. Dette vil være de første ting man bemærker når man træder ind i dojo'en.

FORKLAR OS VENLIGST OM Genseiryu'S TEKNIKKER

Kiyohiko: Jeg har trænet under mange instruktører efter mine High School dage, men jeg lærte Genseiryu indtil Junior High School. På en måde kan man sige, at Genseiryu er mit grundlæggende fundament formet gennem undervisning fra disse personer.

Fordi dette er min baggrund, bør jeg ikke tale om Genseiryu's teknikker her. Gennem den sparsomme erfaring jeg har opnået med andre stilarter, er det mit synspunkt at der selvfølgelig er forskelle mellem de forskellige stilarter af Karate-do, men jeg har også lært gennem erfaring, at disciplinen under træningen er den samme i alle stilarter, såvel som Budo er blevet overleveret fra lærer til elev siden gammel tid.

Jeg er af den opfattelse at processen med en disciplineret måde at træne sig selv på er den korrekte måde at dedikere sig selv til at lære karate-do såvel som måden til at benytte det i praksis. Gennem træning af karate-do på denne måde, er jeg overbevist om, at man kan udvikle både sin teknik og sin mentalitet.

HVAD ER DINE PLANER FOR FREMTIDEN?

Kiyohiko: Da Genseiryu er en eksisterende organisation og således en del af samfundet, er dens tilstand på dette tidspunkt i tiden vigtig:

  • Hvordan skal organisationen formes.

  • Hvad skal vi sigte imod.

  • Hvilken rolle skal vi antage for at opnår gode resultater og

  • Hvilken slags personer skal være involveret?

Jeg er overbevist om, at jeg bør være klar på disse punkter. Årsagen til at deltage i en masse turneringer er, at det er en måde hvorpå man kan gøre samfundet opmærksom på hvilke ambitioner og ideer Genseiryu har. Jeg kunne godt tænke mig at bringe mine erfaringer fra bl.a. mit medlemskab af det japanske landshold såvel som deltagelse i verdensmesterskaberne videre til næste generation. Personligt var det for mig nemt at sætte mig nogle mål, idet en masse top-placerede seniorer såsom Marutani sempai, Sugita sempai, Motohashi sempai og Shimozono sempai, som alle har opnået gode resultater ved mange turneringer, trænede i dojoen. Selvom der ofte var meget humor involveret, så var det en god støtte når de bakkede mig op og overbeviste mig om, at jeg kunne vinde verdensmesterskabet.

Min personlige ambition er at vinde førstepladsen som en individuel kæmper ved verdensmesterskabet i karate under World Karate Federation.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 6 - KÆMPER INTERVIEW
ATLETER MED IMPONERENDE RESULATER
 Tosa sempai ved verdensmesterskaberne i karate i år 2000
Kiyohiko Tosa sempai (tv)

Udbredelsen af stilarten Genseiryu Karate-do er et emne som Kunihiko Tosa har beskæftiget sig med siden de tidlige år efter bruddet med Shukumine. Det var en svær vej som lå foran ham, idet JKF samtidig forsøgte at udbrede deres officielle kvalifikationssystem i den japanske karate-verden.

Da der dengang blev afholdt dan-gradueringer under Japan Karate-do Federation, havde censorerne intet kendskab til Genseiryu's kata'er. Denne situation var meget svær for censorerne, da de ikke kunne afgøre om eleven havde tilstrækkelige evner til at bestå eller ej.

I år 1962 etablerede Kunihiko Tosa sin organisation med kun 3 klubber, men nu har han udvidet organisationen til næsten 150 klubber fordelt på ca. 12 lande.

Der er så mange atleter som har opnået imponerende resultater gennem denne tidsperiode, men her har vi valgt kun at nævne nogle ganske få:

Yukiyoshi Marutani

1978 3. Asian Pacific Championship Hold Kumite 1.plads
1978 6. All Japan Championship Individuel kumite fighter pokal
1979 1. Japan-France Goodwill Championship Individuel kata 3.plads
1980 5. Verdensmesterskab Hold Kumite 4.plads
1980 1. World Games Individuel kumite +70 kg 3.plads

Ryuji Sugita

1978 6. All Japan Championship Individuel kumite +70 kg 1.plads
1981 36. National Sports Festival Individuel kumite +75 kg 4.plads

Akihiro Motohashi

1978 6. All Japan Championship High school drenge kumite 3.plads
1985 39. National Sports Festival Individuel kumite +75 kg 1.plads
1986 8. World Championship Individuel kumite +80 kg 1.plads
1987 2. Word Cup Individuel kumite +80 kg 4.plads
1987 1. Japan-Brazil Goodwill Championship Individuel kumite 1.plads
1988 7. Asian Pacific Championship Individuel kumite +80 kg 1.plads
1989 3. World Cup Individuel kumite +80 kg 2.plads
1989 8. Asian Pacific Championship Individuel kumite +80 kg 3.plads

Masashi Imano

1991 3. Asian Pacific Junior Championship 18 år kumite 3.plads

Yuka Fukui

1993 High School Sports Festival Kvinder kumite 1.plads
1993 21. All Japan Championship Kvinder kumite 4.plads
1993 1. Asian Championship Kvinder kumite +53 kg 3.plads

Yukiko Sasa

1996 52. National Sports Festival Drenge & piger kumite 2.plads
1996 3. Asian Junior Championship 16 år kumite 1.plads
1996 High School Sports Festival Kvinder kumite 2.plads
1997 High School Selected Sports Festival Kvinder kumite 3.plads
1997 High School Sports Festival Kvinder kumite 1.plads
1997 6. Japan Junior Team Int. Goodwill Championship 17 år kumite 1.plads

Kiyohiko Tosa

1997 53. National Sports Festival Individuel kumite +80 kg 2.plads
1999 4. Asian Championship Individuel kumite +80 kg 3.plads
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 7 - KATA & BUNKAI
ALT ER INDEHOLDT I KATA
 Kunihiko Tosa sensei

Da de originale former af de specielle teknikker er samlet i kata, er vi nødt til at forklare disse men også fordi de udgør stammen i stilarten selv.

Kunihiko Tosa vil her forklare om to kata'er, som er representative for stilarten Genseiryu Karate-do: "Sansai no Kata" og "Shukumine no Bassai".

Efter forklaringerne er du velkommen til at kaste et blik på bunkai'en for at sammenligne de forskellige anvendelsesmuligheder som benyttes i kata. Tag venligst et kig også på Kanku-dai som et eksempel.

SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 7 - KATA & BUNKAI
SHUKUMINE NO BASSAI

De specielle teknikker i Shukumine no Bassai er bevægelserne enten fremad eller baglæns imens man bibeholder stillingen Neko Ashi-dachi og så skifter til Hanmi Kokutsu-dachi. Du kan bruge Mae-geri i stillingen Neko Ashi-dachi som svar på modstanderens bevægelse eller du kan bruge dit knæ som en parade ved at hæve det op foran din modstanders spark. Indsæt derefter et kontraangreb ved at sparke. Denne kata repræsenterer de frie forandringer i både offensive og defensive teknikker ved at overveje afstanden til modstanderen.

En anden speciel teknik vist i denne stilling er Nukite-gamae som er brugt i alle stillinger. Forreste hånd Nukite sigter altid mod modstanderens øjne. Angribe med Nukite og parere med Shotei er som to sider af den samme mønt (se kapitel 3).

I denne kata er der en del teknikker som gør brug af Mae-geri og Nukite på samme tid, men Nukite er i denne del ikke ment som stød mod øjnene men nærmere som at "skære" sidelæns. Denne brug er også en speciel teknik.

Modstanderen kan undvige disse dolkende og stikkende teknikker med Nukite ved at dreje sit hoved til en af siderne. Men efter at modstanderen har drejet sit ansigt, kan teknikken at "skære" sidelæns med Nukite måske give et mere effektivt resultat.

  • Shukumine no Bassai blev før i tiden blot kaldt Bassai, men efter at have indhentet godkendelse fra Shukumine blev navnet ændret fra Bassai-dai til også at inkludere grundlæggerens navn og blev således ændret til Shukumine no Bassai da Kunihiko Tosa udgav sin bog: "Genseiryu Karate-do Kyohan II". Ændringen af navnet til også at inkludere grundlæggerens navn blev foretaget, for at skelne den fra den af JKF specificerede Bassai no kata.

Kata

  1. Start fra Hidari Nukite-gamae. Stræk Hidari Nukite fremad og træk din højre hånd til siden af din krop (billede A og B).

  2. Tag din venstre hånd ned til en hældende stilling men stadig udstrakt samtidig med brug af din højre fods underside hvorefter der trædes ind ved at ændre stillingen til Kiba-dachi samtidig med at du rammer din venstre hånd med højre albue (billede B og C).

  3. Hold stillingen og placer herefter din højre hånds Shuto side på din hofte og hæv din venstre hånd til din pande (billede E, F og G).

 Billede A  Billede B  Billede C
 Billede D  Billede E  Billede F  Billede G

Bunkai

  1. Tving modstanderens hånd ned ved at bruge din højre fods underside (billede A, B og C).

  2. Træd ind og stød med den højre albue mod modstanderens nakke (billede D).

  3. Træk ned fra den højre side af ryggen ved brug af højre hånd Shuto-uchi, hvorved der gøres en ende på modstanderen med højre hånds Chudan Tsuki (billede E, F og G).

 Billede A  Billede B-C
 Billede D  Billede E  Billede F
 Billede G-1  Billede G-2
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 7 - KATA & BUNKAI
SANSAI NO KATA REPRÆSENTATIV KATA

For at få en bedre forståelse for stilarten Genseiryu Karate-do er man nødt til at kaste et blik på den repræsentative Sansai no Kata, som er et mesterværk skabt af grundlæggeren Seiken Shukumine.

Imod modstanderens angreb i Sansai no Kata, bør udøveren altid bevæge kroppen tæt til modstanderen ved brug af psykologisk taktik ved at lede og kontrollere modstanderen. Bevægelser er ikke kun udført i et niveau men også i de højere niveauer (spring) og i de lavere niveauer (sænkning af kroppen til gulvet).

Under indlæringsprocessen med Sansai no Kata er udøveren påkrævet at forestille sig modstanderen foran sig i et forsøg på at opnå en mere realistisk fornemmelse for reel kamp. Tving din modstander ind i et hjørne ved at foregive et angreb med en Nukite teknik med din venstre hånd, og drej derefter pludselig rundt med ansigtet mod endnu en modstander bag dig, imens du indsætter Nukite med din højre hånd igennem brug af princippet SEN-TAI.

Sansai no Kata består også af øvrige teknikker som er skabt i kunsten Karate-do. Disse inkluderer teknikker såsom Nukite, Hiji-ate, Gyaku-dori, Ura-ken, Ura-tsuki og Ai-tsuki etc. Sansai no Kata udvikler udøverens evner til at indsætte teknikker sammensat i sekvens.

SAMMELIGNING AF TEKNIKKERNE I KANKU-DAI
MED DEM I Genseiryu KARATE-DO
For at sammenligne Genseiryu Karate-do med andre stilarter, er du velkommen til venligst at kaste et blik på anvendelsen af Shitei Kata Kanku-dai (billede H - M). I stilarten Shotokan er anvendelsen på disse billeder defineret som en parade med højre hånd mod en modstander som angriber bagfra med stød.

I stilarten Genseiryu Karate-do bliver et Mae-geri undgået ved at bevæge kroppen og derefter indsætte et kontraangreb (billede H - M - 2). For at forstå teknikkerne fuldstændigt må man forestille sig brugen af disse teknikker i virkelig kamp.

 Billede H  Billede H-a
 Billede I  Billede I-a
 Billede J  Billede J-a
 Billede K  Billede K-a
 Billede L  Billede L-a
 Billede M  Billede N
 Billede M-a1  Billede M-a2
SPARK I TRE DIMENSIONER
KAPITEL 7 - KATA & BUNKAI
KARATE SOM KAMPKUNST
 Kunihiko Tosa sensei (th) & Akira Miyauchi sensei (tv)

I stilarten Genseiryu Karate-do har vi et trænings-system som består af Kihon Gyogi, der blev skabt med det formål at opnå en intensiv måde til at lære de unikke teknikker i Genseiryu Karate-do.

Kihon Gyogi består af Shiho Tsuki, Shiho Tsuki Keri, Shiho Nuki og Happo Nuki. Jeg skabte og implementerede senere - efter lang tids undersøgelse - også Yakusoku Kumite såvel som Goshin Jutsu i stilarten ved at kombinere de unikke grundlæggende teknikker i Genseiryu Karate-do.

De implementerede teknikker i Kihon Gyogi blev udforsket som rene kampkunst teknikker med det formål at lægge vægt på det nøjagtige tidspunkt hvor forskellen mellem liv og død opstår. Jeg tvivler på, at disse teknikker er praktiske i konkurrencer under reglerne som JKF har vedtaget.

Det er altid blevet påstået, at den position som karate-do har, er baseret på sin overlegne rationalitet som sport med sociale kvaliteter gennem mental udvikling. Ved at betragte karate-do som en kampkunst, er jeg overbevist om at karate-do vil blive ophøjet til et højere niveau af kultur ved fortsat at oplære instruktører såvel som endeløs udforskning af teknikker til træning i et forsøg på at presse sig til det yderste og dermed flytte grænser i kampen mod sig selv.

Kilde: Månedlig Karate-do nummer 360, April 2001 "Spark i Tre Dimensioner".
Oversat af Peter Lee i henhold til skriftlig tilladelse fra Tosa sensei